fredag 4 november 2011

Slånbärssaftkok

Jag har i veckan blivit uppdukad ett smorgasbord med virus av min närmsta krets och det var bara att vraka och välja; magsjuka, revorm, dagisförkylning eller brösthosta från helvetet? Efter 5 timmars träning i tisdags inkl ett helt misslyckat cykeltest började det känns syrligt i halsen och någon timme senare var halsinfektionen ett faktum. Det blev lite miserablare än vanligt att träna då och idag lämnade jag ett 12 mil långt spår av snor efter mig när jag körde den vanliga rundan till och från jobbet. En positiv sak med dagens runda var att jag hittade en plastpåse med 6 tomburkar i höjd med Tumba som jag plockade upp och pantade på Ica i Kungens Kurva. 3kr plus!

Jag tog mig ändå i kragen och gick ut och plockade mer slånbär igår, de 14 literna saft vi gjorde för två veckor sen är nämligen redan slut. Slånbärssaft är helt klart överst på tycka-om-listan just nu, den är kärv, syrlig och lagom vuxen i smaken. Något för finsmakaren. Hittade en metodbeskrivning i en gulnad Hemmets Journal:

* Plocka slånbär efter några nätters frost, 2 liter slånbär ger 1 liter färdig saft

* Skölj och rensa bären men låt kärnorna sitta kvar.

* Koka upp en gång och låt sen stå i ett dygn i rumstemperatur

* Koka upp igen och ställ i kylsåp i tre dygn.

* Sila bort bären med silduk

* Tillsätt socker efter smak (mycket!)

Med tanke på den blåsvarta färgen borde det finnas vansinniga mängder antioxidanter i slånbär, så ta det lugnt!



Se och häpna, en bild!

1 kommentar:

  1. Passa dig för fläckar. Vår kulörta aroniasaft ger formeln:
    Ett Spill = En Bordsskivemålning.

    SvaraRadera